fbpx

RYANAIR ODLAZI IZ ZADRA? Grad još nije platio ni lipe

Baš u vrijeme kada Županijska turistička zajednica i Zračna luka Zadar intenzivno pregovaraju s Ryanairom oko suradnje u 2017. godini, objavljeni su podaci po kojima dug prema Ryanairu za prošlu i ovu godinu trenutno iznosi 4,6 milijuna kuna. Ovom niskotarifnom kompanijom u Zračnu luku stiže oko 160.000 putnika, a iz Ryanaira najavljuju mogućnost uvećanja tog broja i povećanje broja destinacija za iduću godinu, što bi značilo da će rasti i troškovi udruženog oglašavanja, što je sadašnji modus financiranja Ryanairovih slijetanja težak oko 10 milijuna kuna.

Iz godine u godinu “udruženo oglašavanje” se pokazuje kao nestabilan način financiranja projekta – podaci pokazuju da je među stotinjak različitih subjekata koji su preuzeli obvezu financiranja kroz udruženo oglašavanje jako mali broj onih koji preuzete obveze i podmiruju. Primjerice, među 35 gradova i općina koji do jučer nisu uplatili niti jednu kunu nalazi se i Grad Zadar čija je obveza zaokružena na 900.000 kuna, a nije bilo uplata ni iz Biograda, Nina ili Vira. Potpisivanje ugovora za sljedeću sezonu trebalo bi se dogoditi u sljedećih dvadesetak dana.

Zato TZ upozorava na mučne pregovore s dužnicima, jer “sva dugovanja ili nepotpisane ugovore podmiruje TZ Zadarske županije iz svojih osnovnih sredstava uz 1.125.000 kuna koje uplaćuje kao svoj dio udruženog oglašavanja”. Što će se dogoditi ako pregovori ne uspiju, odnosno ako se ne pronađu sredstva za plaćanje Ryanairu, nitko ne želi ni pomisliti. U zadnjih 10 godina otkako Ryanair povezuje Zadarsku županiju s brojnim europskim središtima Zadar je izgradio brzorastući model turizma koji bi se prekidom te “jedne karike” mogao nepovratno urušiti.

– Odgovorno tvrdim kako TZ Zadarske županije čini sve što može kako bi osigurala što više ugovora dionika za udruženo oglašavanje, te godišnje ulaže iznimne napore, sate rada i sredstva da projekt održi, no u granicama svojih zakonskih mogućnosti i ovlasti. Naime, udruživanje je dobrovoljno, te svaki potpis ili odbijanje je slobodan izbor pojedinca. Ugovaranjem za 2015/2016 uspjeli smo ishoditi 60 posto više sredstava od sustava turističkih zajednica u županiji, 40 posto od jedinica lokalne samouprave te 20 posto više od turističkih subjekata. Godišnje izdvajamo 20 posto svojih prihoda. Ipak, neki lokalni dionici i HTZ posljednjih godina smanjuju svoje udjele u ovom udruživanju, kaže direktorica TZ Mihaela Kadija podsjećajući da je HTZ smanjila iznos za udruženo oglašavanje zbog smanjenog nacionalnog proračuna.

Zadarski gradonačelnik Božidar Kalmeta tvrdi da će Grad Zadar svoju obvezu sigurno podmiriti do 31. prosinca, jer se radi o “strateškom projektu važnom za produžetak sezone, ali nikog izvan područja Zadarske županije za to nije briga”.

– Ne dolazi u obzir smanjenje broja Ryanairovih linija, dapače, njihov broj će biti zadržan ili uvećan! Kako to financirati? Siguran sam da će nakon formiranja Vlade biti povećan udio iz HTZ-a, a Grad Zadar i Zadarska županija će dodatno povećati sredstva za sufinanciranje udruženog oglašavanja. Uz to, Županijska TZ treba povećati svoje napore u uvjeravanju svih preostalih subjekata na ispunjavanje svojih obveza. Sa svim time, mi možemo 2017. godinu čekati s osmijehom: broj linija će ostati isti ili će biti uvećan – kaže Božidar Kalmeta.

U Zadru podsjećaju da je tehnički ministar turizma Anton Kliman obećao izmjene zakona i otvaranje mogućnosti da županije samostalno i namjenski povećaju iznose boravišne pristojbe, te da se tim iznosom sufinancira i slijetanje Ryanaira.

– Na taj se način lako i dugotrajno može riješiti slijetanje Ryanaira, ali i ostalih niskotarifnih prijevozničkih kompanija. Uvjeren sam da ćemo, čim Vlada bude formirana i kada bude poznato tko će biti ministar turizma, uspjeti u takvoj svojoj nakani, zaključuje gradonačelnik Kalmeta.

Slobodna Dalmacija/ZDanas