fbpx

IGROKAZ U MINISTARSTVU Usprkos naznakama organiziranog kriminala Butković neće poništiti ugovor

Dana 24. travnja u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture održan je sastanak na kojem su, uz ministra Olega Butkovića i državnu tajnicu, sudjelovali i ravnatelj Lučke uprave Zadar Robert Skifić, predsjednik Upravnog vijeća LUZ-a Božidar Longin, glavni tajnik Ministarstva, izradivači studije s Pomorskog fakulteta u Rijeci i predstavnici Ministarstva financija i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji su bili u stručnom povjerenstvu za dodjelu koncesile na lučkom području putničke luke Gaženica.

Do sastanka je došlo nakon što je tjednik NACIONAL otkrio javnosti dosad nepoznate dokumente koji problematiziraju dodjelu koncesije u luci Gaženica u Zadru. Radi se o skrivenoj studiji francuske tvrtke EGIS koja je naručena i s ostalim konzultantskim uslugama izdašno plaćena za vrijeme ministarskog mandata Božidara Kalmete, a koja sugerira posve drugi model raspodjele koncesijske naknade za Gaženicu od onog koji se namjerava koristiti. Na tom sastanku je, kako doznajemo, bilo dosta povišenih tonova, a jedan od glasnijih bio je Božidar Longin koji se svim silama pred ministrom vrlo energično trudio opravdati proces raspisivanja natječaja i označiti ga čistim i poštenim.

Nakon detaljne prezentacije, ministar je Butković izgleda odlučio, iz zasad nepoznatih razloga, povjerovati prozvanim stranačkim kolegama i ono što se u očima oporbe doima kao prvorazredna politička afera s naznakama organiziranog kriminala, namjerava opisati kao dobar posao u Zadru.

Butković je odlučio prihvatiti tvrdnje svojih lokalnih stranačkih kolega kako su natječaj i cijela natječajna procedura za dodjelu koncesije provedeni transparentno i zakonito te kako je cjelokupna natječajna dolcumentacija, sukladno zakonskim regulativama, bila objavljena i javno dostupna. Ministar Butković tvrdi i kako natječajna dokumentacija nije bila javnosti i zainteresiranima dostupna samo u oglasniku javne nabave, nego i u eminentnim svjetskim publikacijama.

Međutim, suprotno istini, ministar Butković tvrdi i kako je cijeli proces bio potpuno transparentan, ali to se ne može zaključiti iz više razloga. Prvi jer je tek nakon pisanja NACIONAL-a javno objavljena studija Riječkog pomorskog fakulteta unatoč činjenici kako su uvid u nju više puta javno, pa i na sjednici Županijske skupštine Zadarske županije, tražili oporbeni vijećnici koji su tada ignorirani i koje se proglašavalo “neprijateljima Zadra”, a studija im nije dana na uvid, na što su imali pravo kao vijećnici, ali i prema zakonu o pravu na pristup informacijama.

Kada se govori o gospodarskoj opravdanosti koncesije, koncesionar se, što je javno dostupni podatak, obvezao LUZ-u godišnje piaćati 1.628.000,00 kuna za stalni dio naknade te promjenjivi dio naknade koji za osnovne lučke djelatnosti iznosi 12%, a za ostale gospodarske djelatnosti 6% (parking, ugostiteljstvo i sl.). Pritom treba naglasiti da je riječ o postotku koji koncesionar izdvaja iz bruto prihoda, a ne svoje dobiti.

Koncesionar se takoder obvezao do 2021. osigurati 246.544 putnika u međunarodnom povremenom putničkom prometu u tranzitu (prošle godine Zadar je imao 138 tisuća putnika). Obvezali su se i povećati broj vozila u međunarodnom linijskom pomorskom prometu na 13.677 (prošle godine iznosio je 8.116 ) te povećati broj putnika u međunarodnom linijskom pomorskom prometu na 64.933 (prošle godine je to bilo 38.532). Također, koncesionar se obvezao organizirati home-port i do 2021. godine planirani broj putnika u međunarodnom povremenom putničkom prometu u luci polazišta (home port) trebao bi izositi 72.528 putnika. Kritičari tog projekta i dalje tvrde da postoje razlozi zbog kojih se može propitivati model dodjele koncesije za Gaženicu koji se namjerava primijeniti. Može se opravdano propitivati je li Butković cijeli taj igrokaz s hitnim sastancima izveo samo kako bi stvorio dojam da on savjesno radi svoj posao, iako osobno nije imao nikakvih saznanja da su postojale i druge stručne studije koje su sugerirale sasvim drugačiji model strukturiranja koncesijskih naknada, sve do trenutka dok ga tjednik NACIONAL nije suočio s tim informacijama.

Nema nikakvih naznaka da se na prošlotjednom sastanku kod Butkovića uopće dubinski raspravljalo o suštini problema koncesije za Gaženicu. Jer po onomu što se neformalno prezentira, razgovaralo se o formi, a ne o sadržaju. U izgradnju luke dosad je uloženo preko 3,5 milijardi kuna proračunskih sredstava, a po sugeriranom koncesijskom ugovoru u narednim godinama tek će se zbrajati koliko će prihoda država propustiti jer se na “tansparentnom” natječaju odlučilo primijeniti model koji je izazvao negodovanje oporbenih političara.

ZDdanas/NACIONAL