fbpx

TURISTIČKA SEZONA Hrvatski turizam je u padu. Ministarstvo krivi vjerske blagdane

Iako Ministarstvo turizma tvrdi kako je sezona krenula super i da smo bolji nego lani, od nekoliko izvora smo doznali da to baš i nije tako. Ministarstvo bilježi pet posto više dolazaka turista od početka godine dosad te isti postotak noćenja kao lani, no manje hotelijerske grupacije i privatni iznajmljivači tvrde suprotno, navodeći kako popunjenost smještaja nije dobra kao prošle godine. Žale se i vlasnici restorana na Jadranu koji tvrde da su ove godine ostvarili manji promet nego lani, a doznajemo i kako su veliki pad osjetili kampovi. Ministarstvo turizma pak ističe da su svibanj ove i prošle godine teško usporedivi zbog različitog rasporeda vjerskih blagdana koji, kaže, utječu na intenzitet putovanja na našim najvažnijim emitivnim tržištima, piše portal Index.hr

Razgovarali smo s nekoliko izvora i svi se, osim Ministarstva turizma, slažu u tome da je hrvatski turizam osjetio pad ove godine.

Eduard Andrić, predsjednik Sindikata turizma i usluga Hrvatske, navodi kako je, prema informacijama koje redovito dobiva s terena odnosno od hotelijera, ugostitelja i privatnih iznajmljivača, sezona počela lošije nego lani.

“Ne može se generalizirati jer pojedine hotelijerske tvrtke imaju dobre rezultate, ali ove manje tvrtke se žale, a tuže mi se i ugostitelji da imaju manji promet u restoranima nego prošle godine u ovo vrijeme. Isto mi se tako žale iznajmljivači apartmana. Kažu mi da im popunjenost nije očekivana i da je lani bila puno bolja”, rekao je Andrić.

“Osjetimo povratak Turske”

Smatra kako krivac za lošije rezultate nije vrijeme, što se uglavnom tako percipira, već problem vidi u povratku konkurencije na tržište.

“E sad, je li tome doprinijelo loše vrijeme, ne znam, međutim, ja više vidim razlog lošije sezone u tome da su nam se pojedini konkurenti vratili na tržište. Pritom mislim na Tursku i Grčku. Turska daje dampinške (manje) cijene u odnosu na naše, teško je sad ocijeniti cijelu sezonu i kako će se stvari razvijati te kakva će ona biti na kraju, no prema sadašnjim informacijama s terena, sezona je lošija nego prošle godine”, rekao nam je Andrić.

Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, navodi kako su u predsezoni veliki pad noćenja osjetili kampovi i privatni iznajmljivači, ali ne svi privatnici, već samo oni koji nisu ulagali u svoje apartmane. Navodi i kako je slabijem rezultatu u predsezoni doprinijela i činjenica da za Hrvatskom više ne vlada velika potražnja kao posljednje tri godine.

“Prvih 5 mjeseci je završeno s određenim manjim minusom u noćenjima u odnosu na lani, na što su direktno utjecale i vremenske neprilike. U predsezoni smo imali veliki pad noćenja u kampovima i u obiteljskom smještaju u usporedbi s prošlom godinom. No pravi razlog za to je povećan broj kapaciteta u privatnom smještaju te smanjena potražnja za Hrvatskom u odnosu na prethodne tri godine”, rekao nam je Žgomba.

“Vrijeme velike potražnje za Hrvatskom je prošlo”

Već duže vrijeme, kaže, naglašava da je razdoblje velike potražnje za Hrvatskom za nama, odnosno da je isto prošlo, a Hrvatska se sad nalazi u borbi za svakog gosta.

Smatra da velike hotelske grupacije neće imati većih problema jer kod njih, navodi, rade profesionalni kadrovi, za razliku od onih koji se bave privatnim smještajem.

“Privatni iznajmljivači nemaju dovoljno znanja za upravljanje svojim objektima u trenucima kad vlada manja potražnja za Hrvatskom i ne znaju se tome cjenovno prilagoditi. Legitimna je odluka svakog vlasnika da upravlja svojim cijenama i da postavi vrijednost za novac. Problema neće imati oni koji su ulagali u svoj smještaj, gradili bazene, modernizirali apartmane, dok oni klasični privatnici koji nisu ulagali u kvalitetu danas osjećaju određene probleme”, rekao je Žgomba.

Što se pak kampova tiče, oni su, ističe Žgomba, veliki generator noćenja i najveći ovisnik o vremenu, što znači da bi, ako vremenske prilike budu povoljne tijekom ljeta, kampovi trebali biti dobro popunjeni.

“Ponuda je prerasla potražnju”

Predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) smatra pak da će sezona po broju gostiju biti na razini prošlogodišnje, ali da će opet dosta onih koji se bave turizmom biti nezadovoljno.

“Razlog tome je što je ponuda pretekla potražnju. Imamo isti broj gostiju, ali i 10 posto više kapaciteta u privatnom smještaju, više je onih koji rentaju brodove, aute, tako da nema dovoljno gostiju za sve”, rekao je Tomislav Fain za Index.

I dok nam nekoliko izvora tvrdi da je manja potražnja za Hrvatskom te da su slabiji rezultati nego prošle godine, u Hrvatskoj turističkoj zajednici (HTZ) i Ministarstvu turizma kažu da je sve super te da je Hrvatska od siječnja do danas ostvarila čak pet posto više dolazaka stranih gostiju nego lani, a da je broj ostvarenih noćenja na istoj razini kao prošle godine.

Ministarstvo krivi raspored vjerskih blagdana

“U dosadašnjem dijelu turističke godine (od 1. 1. 2019. do 11. 6. 2019. godine) ostvarili smo 4,7 mil. dolazaka (+5 posto u odnosu na isto razdoblje lani) i 15 milijuna noćenja (što je na razini rezultata ostvarenog u istom razdoblju prošle godine). Iznimno smo zadovoljni predsezonom. Pred nama je očekivano i najavljivano odličan lipanj kada ulazimo u glavni dio turističke godine gdje se očekuje najintenzivniji turistički promet”, rekli su za Index u HTZ-u.

I u Ministarstvu turizma tvrde isto, iako navode kako je nakon odličnog travnja tijekom svibnja došlo do određenog usporavanja turističkog prometa, a krivca za to vide u ovogodišnjem rasporedu vjerskih blagdana.

Takav je rezultat, smatraju, bio očekivan.

“To je prvenstveno uslijed činjenice da će vjerski blagdani, koji omogućuju produžene vikende, ove godine turistička putovanja koncentrirati na lipanj (dok su u 2018., zbog ranog Uskrsa, bila koncentrirana na svibanj). Treba istaknuti i to da su svibanj ove i prošle godine teško usporedivi upravo zbog različitog rasporeda vjerskih blagdana koji utječu na intenzitet putovanja na našim najvažnijim emitivnim tržištima”, rekli su iz Ministarstvu turizma za Index.

Osim spomenutog, turističkom rezultatu svibnja svakako, kažu, nisu pogodovale ni izrazito nepovoljne vremenske prilike, što su prvenstveno osjetili kampovi. Ističu i da Hrvatska daleko najveći dio ukupnog godišnjeg turističkog prometa ostvaruje u razdoblju od lipnja do rujna.

Ministarstvo turizma: Svi možemo biti zadovoljni predsezonom

“Unatoč navedenim okolnostima, u kumulativu (siječanj – do 10. lipnja) sačuvali smo iznimno pozitivan indeks turističkih dolazaka, cca. 5 posto više, dok smo po ostvarenim noćenjima na razini prošle godine. Očekivano vrlo dobar lipanj trebao bi donijeti pozitivan učinak sa svih glavnih emitivnih tržišta i u svim turističkim klasterima Hrvatske, što znači da bismo u razdoblje samog vrhunca sezone trebali ući s pozitivnim indeksima turističkog prometa”, odgovaraju nam iz Ministarstvu turizma.

Smatraju i da svi možemo biti zadovoljni predsezonom jer je to ono što su najavljivali.

“U dosadašnjem dijelu turističke godine bilježimo trend rasta broja dolazaka turista s ključnih emitivnih tržišta, kao i s dalekih tržišta. Predsezona je dobro odrađena, ulazimo u špicu turističke sezone kada se očekuje najintenzivniji turistički promet i vjerujemo da su svi turistički radnici dobro pripremili sve što će ponuditi gostima”, rekli su nam iz Ministarstvu turizma.

Martina Pauček Šljivak/Index.hr