fbpx

OVO MORATE PROČITATI Ovako funkcionira hrvatska birokracija

Hrvatska je gotovo po svemu na samom začelju Europske unije. Državne institucije jedne su od najgorih na kontinentu. Kako to izgleda u praksi uvjerio se jedan od čitatelja koji se susreo načinom djelovanja Carinske službe kada je iz inozemstva odlučio uvesti polovni motor. Njegovo iskustvo indikativno je za cijeli državni sektor. Nakon što pročitate tekst biti će vam jasno zašto smo po svemu zadnji u Europi.

Tekst prenosimo u cijelosti bez ikakvih ispravaka:

Slučaj #1 – nije uvoz nego unos, nije carina nego porez
Prije nekog vremena unio sam polovni motocikl iz Austije (kad je kupnja iz zemlje EU kojoj pripada HR onda se to zove “unos”, a ne “uvoz”, ali kako god se zvalo plaća se za to “naknada/porez” ili “carina” kako god se zvalo). No nije to tema već samo prva digresija ovdje.

Slučaj #2 – carinik sam određuje iznos kazne kao sudac
Prema zakonu građanin mora u roku od 15 dana od unosa motornog vozila u HR prijaviti Carinskoj službi dotični unos kako bi oni obračunali naknadu. Ako se to ne učini u navedenom roku plaća se kazna u iznosu od 2.000kn do 50.000kn. Koja će Vas cifra pri tome zapasti ovisi o provizornoj odluci carinskog službenika jer u zakonu ne postoje neke smjernice, a i carinski službenici ovdje sami uzimaju zakon u svoje ruke (ne trebam posebno naglašavati kako to onda ide). No ni to nije tema već samo druga digresija.

Slučaj #3 – potvrda o usklađenosti pojedinačnog vozila
Da bi netko uopće prijavio motorno vozilo za carinjenje (pardon, obračun Posebnog poreza na motorna vozila, PPMV) mora Carinskoj službi dostaviti tzv. CoC (Certificate of Conformicy) dokument – certifikat usklađenosti da je taj proizvod prikladan za EU. Nije dovoljno da prvi koji unese takvo vozilo (model/tip) potvrdi da je dotični tip i marka vozila prikladna nego svatko mora zasebno donositi svoje dokumente da je njegovo pojedinačno vozilo prikladno. No vozila koja su starija od 2000. godine nemaju CoC dokument jer tada ta praksa nije postojala da se to izdaje za vozila. Carisnka služba je onda odlučila da vlasnici takvih vozila moraju od službenih i ovlaštenih zastupnika proizvođača tih vozila zatražiti Potvrdu o usklađenosti pojedinačnog vozila i priložiti ga umjesto CoC dokumenta. Znači kad unesete vozilo obratite se npr. zastupniku Yamaha vozila i tražite Potvrdu usklađenosti, oni prepišu na jedan papir iz vaše knjižice vozila (koju im morate prethodno dostaviti) sve podatke u Potvrdu i to naplate 300,00kn. (to nije homologacija, na homologaciju se ide kasnije u Stanicu za tehnički pregled). To je samo prepisivanje podataka vozila na jedan papir – 300kn. I da, ishodovanje te Potvrde koja se onda poštom dostavlja može potrajati više dana (od onih 15 unutar kojih morate prijaviti unos). Dešava se da je baš neki djelatnik koji radi te potvrde na godišnjem i nema zamjene, pa moraju vidjeti da je uplata od 300kn sjela i sl. pa se stvar oduži i iskomplicira jer vam potroši onaj rok od 15 dana za prijavu.

I sad dolazi prava stvar…

Naša vrla država uložila je sredstva u digitalizaciju Carinske uprave pa se tako prijava unosa vozila tj. prijava za PPMV može obaviti online kroz e-građanin. To ide ovako:

Slučaj #4 – prijavite se u e-građanin, a oni traže vaše podatke
Logirate se u svoj korisnički račun (lozinkom, karticom i sl. dakle ozbilja i vrlo službena razina autentikacije) na e-građanin i odete prijaviti PPMV. Web aplikacija traži da unesete sve svoje podate (kao da već ionako ne znaju, stvarno). No dobro unesete svoje podatke, Ime, Prezime, OIB, adresu, traže i kontakt e-mail i kontakt mobitel. Da biste mogli nastavili s prijavom morate uploadati obavezne dokumente; skeniran kupoprodajni ugovor (da se vidi od koga ste kupili vozilo i po kojoj cijeni), skeniranu knjižicu vozila (da se vidi da je prodavatelj iz kopoprodajnog vozila bivši vlasnik) i već spomenuti CoC (Potvrdu o usklađenosti pojedinačnog vozila). Lijepo to poskenirate i uploadate, dobijete potvrdu da ste tad i tad napravili prijavu i da ćete biti obaviješteni kad se vaš unos obradi i izračuna PPMV. Ja sam to napravio 7 dana nakon unosa vozila (nakon što sam dobio od Zastupnika vozila CoC potvrdu, ali još unutar 15 dana).

Slučaj #5 – traže kontakt podatke, ali oni ne kontaktiraju
Prođe 10 dana nitko se iz carine ne javlja, tražim njihov broj na internetu, nekako ga nađem i dobijem službenika. Dobar dan, dobar da, molim vas, ja sam prijavio unos motocikla prije 10 dana, nitko se ništa ne javlja jel to obrađeno da platim PPMV. Zašto bi mi vas zvali, vi trebate ovamo doći. Ja rekoh u prijavi me se tražilo e-mail adresa i mobitel za kontakt! Ne, ne, kaže, vi nas trebate…

Slučaj #6 – šta, online, aha… uploadao sam, šta ste…
Ok ja sam kontaktirao, no dobro, kako se zovete, tako i tako, odgovara mi carinski službenik vašu prijavu ne možemo naći, kad ste prijavili, rekoh prije 10 dana. Kucka, kaže ne, ne možemo naći! Ja rekoh prijavio sam online, šta/kako, kažem online sam prijavio unos, aha “ONLINE”… a kome ste predali papire, rekoh kakve papire jesam Vam rekao da je prijava napravljena online, uploadao sam dokumente, on će “ŠTA STE”…pa poslao sam dokumente u elektroničkom obliku, ništa mu nije jasno

Slučaj #7 – papiri, samo papiri, ma kava prijava
kaže on – a gdje su originalni papiri, pa reko to su skenirani originalni papiti, a ne kaže službenik “ONDA BI TO MOGAO SVATKO TAKO, VI MORATE DONIJETI ORIGINALNE PAPIRE”. Rekoh čekajte gospodine, kako svatko, logiran sam u e-građanin, kakve papire ako je prijava online, mogu ih naknadno dostaviti poštom ili u psotupku ako je potrebno, ali … a ne ne, papire moramo imati, ovako ne možemo obraditi Vaš zahtjev!!!

Slučaj #8 – ubrzan postupak
Pitam pa čemu onda služi ta online prijava!? Kaže da ubrza postupak, ja reko kako da ubrza, koliko vidim baš ga kod vas usporava, niste mogli ni naći, a kamoli da ste mu pristupili s obradom ranije…neko natezanje sa službenikom od kojeg ionako nema smisla, kažem ništa onda ću donijeti papire, kao da online ni ne postoji.

Slučaj #9 – ne komuniciramo mailom
Donesem papire, za tri dana javljaju mi Vaša prijava je obrađena i tu je rješenje. Rekoh možete li mi mailom poslati Rješenje prema kojemu da odmah napravim uplatu PPMV pa da s potvrdom odmah dođem i preuzmem Potvrdu o plaćenom PPMV. Da ne moram dodatno dolaziti bespotrebno. A ne, kaže, mi ne radimo s emailom, morate osobno doći po rješenje. Uh… ajde ponovo tamo

Slučaj #10 – jeste vi prijavili, ali nama to nije to
Dođem ponovo, kažu aha, ali gospodine vi ste u prekršaju, imate 15 dana za prijavu a sad je proteklo više od 15 dana!!! Rekoh nisam ja u zakašnjenju jer sam online podnio nakon 7 dana, vi ste u zakašnjenju! A ne, vi ste u zakašnjenju!!! Rekoh, ali gledajte i pokazujem, ja imam potvrdu iz sustava kad sam napravio prijavu gdje jasno piše datum prijave.

Slučaj #11 – online prijava – čudo = “takav slučaj”
Hm, hm, misli on, kaže mora ići do šefa da pita šta će s “takvim slučajem”. Vraća se, kaže rekao je šef da je ok, priznat ćemo vam to i nećemo vam pisati kaznu!!! (Ono kao, tako smo dobri i izaći ćemo vam u susret.)

Slučaj #12 – online uplata i potvrda banke ne vrijedi, samo uplatnica
OK, ajde Rješenje je tu, treba platiti PPMV, kažem dajte mi broj računa iz rješenja za uplatu i iznos ja ću to sad odmah platiti online bankarstvom i pošaljem vam potvrdu. A ne, ne, nama treba uplatnica da mi znamo da ste vi uplatili novce. Ali ovo je potvrda od banke koja garantira da je uplata izvršena. Ne ne, papir nama treba. Ok, ajd, jel mogu napravili online uplatu i isprintam na PAPIR potvrdu od banke, jel to ok, ne, kaže mora bit UPLATNICA!!! Isuse – pa šta je ovo Srenji vijek!!!! Gdje mogu platiti, može tu negdje? Kaže morate ići u grad u poštu. OK City centar najbliže. Odem u City centar, platim

Konačnica
Dolazim treći put u Carinu, evo vam opća uplatnica iz pošte da sam uplatio. Gotovo! Daju mi Potvrdu da sam uplatio PPMV i s kojom mogu dalje na homologaciju, tehnički pregled…

I na kraju mi kažu, “eto vidite, mogli ste odmah tako, sve bi bilo jednostavnije…”

ZDanas/Paraf.hr